Dömd...

Hur ofta dömer vi inte andra människor?
Vi dömer utefter hur någon ser ut, beter sig och annat.
Bara för att någon ser udda ut betyder inte de att den personen är dummare eller något annat.
Vi skrattar åt människor som skiljer sig fårn mängden, medan de finns andra som inte ens syns bland oss.

Människan är en elak varelse.
Finns människor med missbildningar som de absolut inte bett om.
Människor med ärr, tatueringar, piercings, frisyrer osv.
Vissa människor kan inte få jobb för dom har en viss stil.

Att ha konst på sin kropp kan uppfattas som stötande.
Hur kan det de?
Typ ALLA har ju tavlor hemma... det är konst.
Vad är det som gör de stötande att ha konsten på kroppen istället?

Bara för man kanske har ett mörkare förflutet så blir de allt svårare att får jobb eller egen bostad.
Inte rättvist! Varför behandlas inte alla människor på lika villkor?
Klart de alltid finns undantag, t.ex en pedofil ska inte jobba på ett dagis.
En missbrukare ska inte jobba på sjukhus eller apotek. osv osv.

Finns uppenbara fall då man inte KAN behandla alla efter samma underlag men bara för man gör misstag eller kanske är sjuk och inte kan göra vissa saker betyder inte de att man inte ska ha samma möjlighet som alla andra.
Numera i stort sätt MÅSTE du ha jobb, annars får du ingen lägenhet.
Man MÅSTE ha gymnasie betyg för att kunna utbilda sig vidare.
Det kanske inte är måsten men de blir betydligt mycket enklare då.

Många döms efter deras tidigare liv. Jag är en av dem.
Jag har sökt lägenheter t.ex där jag fått till mig att eftersom jag inte har ett jobb så får jag inte lägenhet.
Jag har inget jobb för att jag är inte i form för att ha ett arbete kanske.
Har inte alla rätt till ett hem?

Det samlas in pengar till olika länder för att hjälpa dem, men att hjälpa sitt eget land i första hand kommer visst inte på tal. Att det finns hemlösa i detta land är de ingen som tänker på.
Att psykvården kanske behöver mer resurser talas inte heller om.
Finns vänteköer till alla möjliga avdelningar på sjukhusen som ingen bryr sig om.
Varför inte samla in pengar till oss själva och ta hand om dem i vårat land innan vi sprider pengar omkring oss till andra länder.

Vi dömer, bedömer helt galet tycker jag.
Vi är mindre värda för vi är annorlunda?
Annorlunda människor tycker jag är intressanta.
Lite psykiska problem, bokstäver hit o dit, olika stilar, udda kläder.. är det inte de som gör oss intressanta och färgsprakande?

Tycker personligen att de människor som går i typ kostymer och "eleganta" kläder är tråkiga och grå!
De ser oftast väldigt allvarliga och nästan sura ut.
Medan de finns människor som vågar klä sig på alla möjliga vis, inte alltid kanske så snyggt men dom blir en färgklick bland de andra.
Nu dömer jag själv kanske lite men de e för att ni ska få en bild utav hur jag tänker och tycker.

På vilka sätt har jag blivit dömd?
Hum.. har nog blivit dömd för att jag är den jag är, klär mig som jag gör, ser ut och uttrycker mig som jag gör.
Tar inte åt mig längre på de sättet att de sårar mig utan nu blir jag mest frusterarad.
Frusterad över att vissa är så trångsynta!
Dom dömer mig ofta för att jag kanske inte lyckats så bra med mitt liv, dock tycker jag själv att jag lyckats väldigt bra eftersom jag lyckatds vända allt dåligt. Och jag är en typ av överlevare.
Ah en gammal missbrukare som har/haft självskadebeteende och som inte kan arbeta pga sjukskrivning och ingen utbildning.

Man kan döma och se saker på så olika sätt.
Man dömer varandra och man dömer olika lägen.
Livet e skevt helt enkelt. Jag kommer nog aldrig förstå mig på de riktigt.

<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0